Een laagdrempelige sportclub: wat moet je allemaal weten?

Sportparticipatie
Sportclubs
Sportfederaties

Wil je actief inzetten op laagdrempelig sporten? Cruciaal element: het wegnemen van drempels die sportdeelname moeilijk maken.

Het klinkt als een hele klus, maar het is zeker niet nodig om je volledige werking om te gooien. Kleine aanpassingen maken soms een groot verschil!

We inspireren je met behapbare tips en good practices uit verschillende sporttakken.

drie sportieve meisjes maken een selfie
VSF
team
Leden aantrekken
Hoe positioneer je je club? Het zal bepalen welke doelgroep je bereikt. Of wil je net inzetten op moeilijk bereikbare sporters?
tennis embleem
Leden verwelkomen
Een nieuwe start is altijd een beetje spannend. Hoe zorg je vanaf dag 1 voor een warm welkom en goede afspraken?
managementondersteuning sportclubs sportdiensten
Clubbinding
Hoe zorg je dat je leden zich thuis blijven voelen binnen je sportclub? Je krijgt ook tips om hen maximaal te betrekken.

Mijn zoon Liam wilde héél graag starten met judo. Maar de sportclub was voor mij onbekend terrein. Zou het me wel lukken om hem naar alle wedstrijden te brengen?
Ik was ook helemaal niet vertrouwd met het verenigingsleven. Het leek allemaal wat hoog gegrepen.

Stephanie
Alleenstaande mama

Een laagdrempelige sportclub

Sporten is ontspannen, zweten, kicken, winnen en verliezen. Sport mobiliseert mensen en heeft dus ook een sociale dimensie. Emoties delen, leren samenwerken, plezier maken! Maar niet iedereen vindt zijn weg naar actieve sportbeoefening. Sociale, financiële, culturele of praktische drempels durven al te vaak in de weg te staan. Welke inspanningen kan jouw sportclub doen zodat iedereen zich welkom voelt?

1. Leden aantrekken

Op zoek naar nieuwe leden voor je sportclub? Weet welke doelgroep je wil aanspreken en denk na over de juiste aanpak. Waar ga je hen bereiken en hoe ga je overtuigen? Vaak ontstaat uit die oefening een mooie samenwerking met andere verenigingen, buurtwerk, scholen of zorgorganisaties. Communiceer ook transparant over wat leden mogen verwachten in ruil voor het lidgeld bij je club!

2. Leden verwelkomen

Een laagdrempelige sportclub kent haar leden en hun verhaal. Sta je open voor een breed publiek? Ga dan ook bewust om met mogelijke uitdagingen die een sporter ervaart. Hecht veel belang aan het inschrijvingsmoment. Zorg dat het meer inhoudt dan het in orde brengen van het lidmaatschap en de verzekering. Geef uitleg bij je clubcultuur. Een eerste warm welkom is cruciaal!

3. Clubbinding

Sporten in clubverband is populair. Terecht! Om een sterke sociale binding binnen je club te creëren, zijn sfeervolle nevenactiviteiten een absolute aanrader. Maar een deel van je leden doet graag iets méér dan een fuif organiseren. Investeer tijd en energie in ledenbinding! Hou mensen betrokken bij je clubwerking, dan zullen ze minder snel uitstromen. Ga bijvoorbeeld in interactie met de tieners in je sportclub met onze concrete tools. Of geef leden de lead over een stukje van je clubbeleid.

Heb je vragen of meer informatie nodig?
Contacteer Maud De Meyer via maud@vlaamsesportfederatie.be of 09 396 80 60

Maud De Meyer